مدیریت دانش؛ ضرورتی برای مدیریت مشارکتی
-
امروزه، مدیریت مشارکتی برای بهبود و ارتقاء سازمان از طریق فعال نگاه داشتن نظام پیشنهادات یک ضرورت است.
یکی از دلایل گرایش به مدیریت مشارکتی سهولت بهبود و ارتقاء سازمان از طریق دخالت دادن پیشنهادات و راهکارهای مفید کارکنان همان مجموعه است که مجریان فرایندهای سازمان هستند و کمی و کاستی ها را از نزدیک لمس کرده و در نتیجه خود آنان نیز با خلاقیت و قدرت اندیشه خواهند توانست بهترین راهکارهای بهبود و ارتقاء را نیز ارائه نمایند.
جهت دار نمودن ایده ها و نظرات کارکنان در راستای تعالی سازمان
با مشارکت ایده ها و نظرات کارکنان در تصمیم گیری های مدیریتی و برنامه ریزی های سازمان، کارکنان نیز سازمان را متعلق به خود دانسته و در پیشبرد اهداف آن رضایتمندانه تلاش بیشتری خواهند نمود به علاوه می توان آن ایده ها و نظرات را در راستای ماموریت ها و اهداف اصلی سازمان هدایت و مدیریت نمود.
اهداف مدیریت دانش
به طور کلی از اهداف مدیریت دانش می توان به بروز خلاقیت و به فعل درآوردن استعدادهای درونی کارکنان، بهبود فرایند از طریق ارائه پیشنهادها، بهبود شرایط محیطی کار، افزایش انگیزه در کارکنان، ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های سازمان، افزایش رضایت ارباب رجوع، افزایش حس تعلق سازمانی، همسو نمودن اهداف فردی با اهداف سازمانی، توسعه و تقویت ارتباط کارکنان و مدیریت، آگاهی مدیریت ارشد سازمان از توانایی های کارکنان و استفاده مطلوب از آن، بهبود تصمیم گیری مدیریت از طریق نظرات و پشنهادهای ارائه شده و بهبود نظام گردش اطلاعات و اطلاع رسانی و نیز تقویت تعهد سازمانی اشاره نمود.
ساناز صفائی، دبیر کمیته مدیریت دانش (نظام پیشنهادات)
نظر دهید